Vad säger läroplanen ?
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring
• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar
(Lpfö-98 reviderad 2010)
Hur arbetar vi ?
• Tillsammans med barnen väger och mäter vi oss själva och olika ting i vår närmiljö
• Vi räknar vid olika tillfällen under dagen tex hur många potatisar ett barn vill ha, hur många barn som är här idag sova.
• Vi tar tid tex hur många gånger kan du hoppa på en minut , hur lång tid tar det att springa till trädet et c
• Vi sätter upp siffror och former i lokalen för att väcka barnens nyfikenhet
• Vi talar om färg och form tex vilken form har en apelsin?
• Vi uppmuntrar barnen att fundera kring enkla matematiska problem tex hur många vantar har du nu ? Om du tappar din ena vante hur många vantar har du kvar då?
• Vi har matematiskt material framme på förskolan tex vågskål, sand timer, olika vikter , matematik lådor , siffer lådor ( se bilden nedan)mm
Vilka mål vill vi uppnå ?
• Att barnen utvecklar sin matematiska förmåga och förståelse kring rum och tid, mängd och antal, tal och mätning samt tid
• Att barnens nyfikenhet till att pröva olika lösningar och våga undersöka och reflektera över matematik utvecklas